Syötävän hyvä: KOLMEN RAAKA-AINEEN PIKAPASTA (GF)
Tietoa mainostajalle ›

tiistai 7. marraskuuta 2017

KOLMEN RAAKA-AINEEN PIKAPASTA (GF)


Kyllä, tykkään välillä vähän näperrellä keittiössä ja noudattaa aika pitkääkin raaka-ainelistaa yhteen ruokalajiin (tosin pisimmät listat koostuvat yleensä kyllä pääosin mausteista). Mutta ei kai kukaan jaksa kokkailla pieteetillä joka päivä?

No ei ja en minäkään. Useana päivänä viikossa en kokkaa ollenkaan, laiskan kokin pelastus on takeaway ja ravintolat. Kustannusnäkökulmasta esimerkiksi useimmat ns. etniset ravintolat eivät tee onneksi kovin isoa lovea ruokabudjettiin. Sellaisina iltoina taas kun ei syystä tai toisesta olekaan iso nälkä, illalliseksi käy ihan hyvin esim. kaurasämpylä, jonka päälle on muusattu avokado.

Erilaiset jääkaapintyhjäysmössöt ovat myös suosiossani: yleensä pilkon pannulle sekalaisia kasviksia, heitän kaapista mukaan vähän papuja tai linssejä, ja viimeistelen paistoksen erilaisilla mausteilla ja kastikkeilla (esim. kookosmaito, seesamöljy, teriyakikastike tai sriracha) vähän fiiliksen mukaan.

Yksi vakkareitani on myös tämä pikapasta. Raaka-aineita ei tarvita pastan lisäksi kuin kaksi: aurinkokuivatut tomaatit ja turkkilainen/kreikkalainen jogurtti. Mukaan voi halutessa laittaa myös vähän tuoretomaattia korostamaan kastikkeen tomaatin makua, ja jos hifistelemään lähdetään niin vähän yrttejä myös. Jogurtin happamuus taittaa aurinkokuivattujen tomaattien suolaisuutta tehden kastikkeesta samalla yllättävänkin kermaisen oloisen. Ja valmistamiseen menee sellaiset 15 minuuttia. Ei ihme että tämä on yksi kiireisten päivien suosikkejani!

Pastaa tomaatti-jogurttikastikkeessa (1 annos)

n. 3 dl mieleistäsi (gluteenitonta) pastaa 
6–8 kpl aurinkokuivattuja tomaatteja 
1 dl turkkilaista/kreikkalaista jogurttia

halutessa: tuoreyrttejä

Keitä pasta pakkauksen ohjeen mukaan.

Muusaa tomaatit ja jogurtti tasaiseksi tahnaksi esim. sauvasekoittimella tai monitoimikoneessa. Aurinkokuivattujen tomaattien sopiva määrä riippuu niiden koosta, laita isoja enemmän ja pieniä hieman vähemmän. Sekoita valmiin pastan kanssa. Ripottele päälle halutessasi tuoreita yrttejä ja pari rouhaisua pippuria. Syö heti lämpimänä.

Lisäys:
Hyvää ruokaa -blogin Satu oli Instagramin puolella testannut ohjeen korvaamalla jogurtin kaurafraichella, eli tämä on hyvä vinkki jos haluat tehdä pastan maidottomana/vegaanisena!

4 kommenttia:

  1. Kiva lisä tuo jogurtti, ihan parasta nämä muutaman raaka-aineet ruoat!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä, aina kun ei vaan jaksa ja ehdi mitään monimutkaista.

      Poista
  2. Pasta on kyllä miullakin vakioruokia silloin, kun ei jaksa. Se on myös niin mahtavaa lohturuokaa, että se maistuu aina. Tämä menee kokeiluun! Kaikki raaka-aineet löytyvät kaapeista :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen tosi iloinen että gluteenittomia pastoja saa nykyään niin hyvin erilaisia ja makukin alkaa olemaan kohdillaan, pasta kun on vaan niin helppo ja nopea pikaruoka. :)

      Poista